Photo-bulletin September 2021
Photo-bulletin September 2021

Photo-bulletin September 2021

२ सितंबर २०२१ – पिपला (भदी); 02 September 2021 –  Pipla (Bhadi)

५ सितंबर २०२१ – हमारी अपनी जिंदगी, सोच, व्यक्तित्व आज जो भी कुछ है

, उसके पीछे हमारे अपने कोई न कोई गुरु/अध्यापक का योगदान रहा है। हम उनसे प्रेरणा लेकर हमारे बच्चों के लिए वह व्यक्ति बनने की कोशिश कर सकते हैं जो यह गुरु हमारे लिए थे। अध्यापक दिन के अवसर पर हमने हमारे अपने गुरुओं से यह प्रेरणा की प्रतीकात्मक मशाल स्वीकृत की और हमारे अपने छात्रों के लिए वह व्यक्ति बनने का वादा किया जो उन्हें उभरने में मदद कर सके।

5 September 2021 – Whatever our own life, thinking, personality is today, behind it there has been some contribution of some of our own teachers. We can take inspiration from them and try to be the person for our children that these teachers were for us. On the occasion of Teacher’s Day, we accepted this torch of inspiration from our own gurus and promised our students to be the person who can help them grow.

Read more

६ सितंबर २०२१ – सोनखांब; 06 September 2021 – Sonkhamb

१२ सितंबर २०२१ – हमारे मार्गदर्शक श्री प्रसेनजित गायकवाड़ सर

ने पिपला (बधि) के शिक्षा साथियों के लिए प्राथमिक कक्षा के गणित अध्यापन का प्रात्यक्षिक किया।

12 September 2021 – Our mentor Mr. Prasenjit Gaikwad sir demonstrated the teaching of mathematics of primary class for our fellows at Pipla (Badhi).

Read more

१५ सितंबर २०२१ – हमारे छात्र और समुदाय ने शिक्षा प्रयासों का स्वामित्व और नेतृत्व खुद के हाथों में लेना

हमारे काम के यशस्विता का सबसे महत्वपूर्ण निर्देशक है और हमारे सारे प्रयास उसी दिशा में हैं। हमारे लिए यह बहुत आश्वासक और उत्तेजित करनेवाली बात होती है जब बच्चे हमारे इन प्रयासों को सकारात्मक प्रतिक्रिया देते हैं। कुछ दिन पहले सोनखांब के learning center में बारिश से नुकसान हुआ, तो बच्चों ने आगे बढ़कर खुद पूरी जगह की मरम्मद की और ऐसी व्यवस्था बनाई की फिरसे पानी से जमीन ख़राब न हो।

15 September 2021 – Our students and community taking ownership and leadership of the education effort is the most important indicator of the success of our work and all our efforts are focused in that direction. It is very reassuring and exciting for us when children respond positively to our efforts. A few days ago there was some damage due to the rain in the learning center of Sonkhamb. So the children came forward and repaired the entire place themselves and made a system to ensure that the floor would not damage this way again due to the rain.

Read more

१६-१८ सितंबर २०२१ – Learning Companions, Cohort 2021 की पहली त्रैमासिक कार्यशाला संपन्न हुई।

हमने पिछले ३ महीनों में हुए कामों का जायजा लिया, हमारे सकारात्मक अनुभव, गलतियां और उनसे मिली सीख इन सबकी बात की और अगले दो महीनों की तैयारी की।

16-18 September 2021 – The first quarterly contact workshop of Learning Companions, Cohort 2021 concluded. We took stock of the work done in the last 3 months, talked about our positive experiences, mistakes and lessons learned from them and prepared for the next two months.

Read more

२१ सितंबर २०२१ – असोला गवलीटोला; 21 September 2021 – Asola Gavlitola

२२ सितंबर २०२१ – पिपला (भदी); 22 September 2021 –  Pipla (Bhadi)

२३ सितंबर २०२१ – सोनखांब; 23 September 2021 – Sonkhamb

२६ सितंबर २०२१ – हमारे मित्र अद्वैत दंडवते और प्रणाली सिसोदिया

की जळगाव स्थित संस्था, वर्धिष्णु द्वारा संचालित ‘आनंदघर कम्युनिटी कलेक्टिव्ज‘ के चार cohort member नागपूर से हैं, जिनकी अपनी संस्थाएं नागपुर में हैं, जो बच्चों के शिक्षा के लिए काम कर रही हैं। Learning Companions के ऑफिस में नागपुर की पूरी टीम के साथ २६ सितंबर को मीटिंग हुई। हमने एक दूसरों के काम को समझा तथा आगे चलकर एक-दूसरों के साथ संसाधन और ज्ञान का आदान प्रदान कैसे हो इसकी समझ बनाई। मिटिंग में अग्निपंख फाऊंडेशन से पवन, ‘चाहूल समतेची‘ से उमाकांत और कुणाल, रिडींग किडा से पल्लवी और ‘हम’ से नितीन और सचिन उपस्थित थे।

26 September 2021 – Four cohort members of ‘Anandghar Community Collectives Project (ACCP)‘ are from Nagpur, who have their own organizations in Nagpur, working for the education of children. ACCP is an initiative run by our friends Advait Dandawate and Pranali Sisodia, through their organization Vardhishnu, based in Jalgaon. A meeting was held on 26 September with the entire team of Nagpur in the Learning Companions’ Office. We understood each other’s work and later developed an understanding on exchange of resources and knowledge with each other. Meeting was attended by Pavan from Agnipankh Foundation, Umakant and Kunal from ‘Chahul Samatechi‘, Pallavi from ‘Reading Keeda‘ and Nitin and Sachin from ‘Hum’.

Read more

२७ सितंबर २०२१ – भरवाड़ समुदाय के बच्चों को स्कूलों में दाखिला मिलने के लिए

तुरंत प्रयास हो इसलिए भरवाड़ समुदाय के बच्चों ने नागपुर जिला परिषद कार्यालय के सामने आंदोलन किया।

27 September 2021 – Children of Bharwad community protested in front of Nagpur Zilla Parishad office demanding that immediate action should be taken to get the children of Bharwad community admitted to the schools.

Read more

२९ सितंबर २०२१ – जिला परिषद प्राथमिक विद्यालय, सोनखांब के प्रधानाध्यापक श्री गौरखेड़े सर

हमारे शिक्षा साथियों को कुछ अध्ययन-अध्यापन साधन सौंपते हुए। Learning Companions और स्कुल साथ में मिलकर बच्चों के लिए पढ़ाई के लिए अनुकूल और सशक्त माहौल तैयार हो इसलिए प्रयास कर रहे हैं।

29 September 2021 – Mr. Gorkhede Sir, the headmaster of Zilla Parishad Primary School, Sonkhamb handing over some teaching aids to our fellows. Learning Companions and the School together are making efforts to create a conducive and strong learning atmosphere for the children.

Read more

३० सितंबर २०२१ – ३० सितंबर की सुबह

जब हमारे शिक्षा साथी अस्मिता और विक्रांत जब पढ़ाने के लिए अपने सेंटर पर पहुंचे तो उन्होंने देखा की सभी बच्चे पहले ही आकर पूरी तैयारी के साथ बैठे हुए हैं, और साथ में उनके ‘टीचर’ के लिए भी कुर्सी लाकर रखी है। यह दृश्य बच्चों के पढाई के प्रति उत्साह को दर्शाता है।

30 September 2021 – On the morning of 30 September, when our fellows Asmita and Vikrant reached their center to teach, they saw that all the children have already come and are sitting with full preparation, and also they had brought a chair for their ‘teacher’. This scene shows the enthusiasm of the children towards studies.

Read more

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *