Learning Companions
Center/Project lead

Center/Project lead

Scroll down to read in English

जागा  – 4-5

कामाचे स्वरूप – पूर्ण वेळ

ठिकाण – नागपूर

Learning Companions बद्दल 

लर्निंग कंपेनियन्समध्ये आम्ही असे Education leaders तयार करण्यासाठी काम करत आहोत जे उपेक्षित समुदायातील मुलांसाठी प्रभावी आणि सर्वसमावेशक शिक्षणाच्या जागा निर्माण करण्यासाठी काम करतील. ‘लर्निंग कम्पॅनियन्स फेलोशिप’ द्वारे सुमारे 150 Education leaders तयार करून आणि शाळा, स्वयंसेवी संस्था, सरकारी किंवा खाजगी अशा विविध स्तरांवर आणखी 150 Education leaders ना प्रशिक्षण, मदत करून पुढील 10 वर्षांत विदर्भातील (महाराष्ट्र) शैक्षणिक दृश्य बदलणे हे आमचे ध्येय आहे. या चळवळीद्वारे, आम्ही सुमारे 20,000 मुलांपर्यंत पोहोचण्याचे आणि स्वतःच्या आवडी, मूल्यांबद्दल जागरूक असलेल्या आणि त्यांच्या आवडीचा पाठपुरावा करण्यास आवश्यक कौशल्ये असलेली पिढी विकसित करण्याचे आमचे ध्येय आहे.

सेन्टर/प्रोजेक्ट लीड रोल बद्दल

Learning Companions मध्ये मुलांच्या तीन पैलूंवर काम केले जाते :

[read_more id=”1″ more=”Read more” less=”Read less”]

  1. शिकण्याची तयारी (Preparedness to Learn; PTL) – मुले अस्खलितपणे वाचायला शिकतात, गंभीर विचार, समस्या सोडवणे आणि इतर सामाजिक-भावनिक कौशल्ये विकसित करतात जी मुख्य शिक्षण आणि जीवन कौशल्ये आहेत. उदाहरणार्थ, जर मी अस्खलितपणे वाचू शकलो, आणि इतरांशी नातेसंबंध कसे व्यवस्थापित करावे हे मला माहीत असेल, तरच मी महाविद्यालयात यशस्वीपणे टिकून राहू शकेन आणि डॉक्टर किंवा संगीतकार होण्यासाठी पुस्तकांचा अभ्यास करू शकेन.
  2. आरोग्य (Health) – शारीरिक, आर्थिक, मानसिक-सामाजिक आरोग्याबाबत माझ्या आजूबाजूला कोणती आव्हाने आणि संधी आहेत. उदाहरणार्थ, आमच्या मुलांना हे समजेल की त्यांना घरी कामामुळे शाळेत उशीर होत आहे. त्यामुळे ते एकत्र विचार करतील आणि उपाय शोधतील, काम लवकर कसे पूर्ण करावे जेणेकरून त्यांचा अभ्यास चुकणार नाही.
  3. आवड (Adventure) – मुले त्यांना कशाचा आनंद घेतात आणि ते त्याभोवती जीवन कसे तयार करू शकतात हे ओळखतात. उदाहरणार्थ, मुलांना वेगवेगळ्या खेळांची, कला, व्यवसायांची ओळख करून दिली जाते, या सर्व गोष्टी करताना मुलांना सर्वात जास्त काय आवडते ते शोधा.

आमचा विश्वास आहे की जर कोणत्याही मुलाने वरील 3 गोष्टी चांगल्या प्रकारे शिकल्या तर ते त्यांचे जीवन त्यांना हवे तिथे यशस्वीपणे घडवू शकेल.

या गोष्टी तयार करण्यासाठी, आमचे ग्राउंड शिक्षक आणि समुदाय नेते याद्वारे काम करत आहेत:

  1. वर्गातील क्रियाकलाप आणि पाठ
  2. वेगवेगळे प्रकल्प
  3. चिंतन आणि चर्चा

वर्षभरात, आम्ही बरेच प्रकल्प आणि उपक्रम करतो. सर्व नियोजित प्रकल्प उत्कृष्टतेने पार पाडले जातील याची खात्री करणे, फेलोज जिथे अडतात तिथे मदत करणे आणि मुलांची आणि समुदाय विकासाची उद्दिष्टे साध्य होत आहेत  याची खात्री करणे ही Centre lead म्हणून मुख्य जबाबदारी आहे (अंदाजे 2 सेंटर आणि 3-5 फेलो ). प्रोजेक्ट लीड या भागामध्ये, तुम्हाला तुमच्या स्वारस्यानुसार काही प्रकल्प दिले जातील. उदाहरणार्थ, worksheet डेटाबेस तयार करणे, संस्थेची सोशल मीडिया पाने व्यवस्थापित करणे, एखाद्या विषयावरील लेख किंवा पुस्तकांचे संकलन इत्यादी. मुख्यतः हे प्रकल्प आपल्याला विद्यार्थी आणि फेलो यांच्या विकासासाठी राबवल्या जाणाऱ्या इतर ट्रेनिंग आणि प्रकल्पमध्ये मदत करतात. हे प्रकल्प यशस्वीरित्या पूर्ण करण्याची  जबाबदारी प्रोजेक्ट लीड म्हणून असेल.

थोडक्यात, सेंटर/प्रोजेक्ट लीड हा सिनियर टीम आणि ग्राउंड टीम यांच्यातील दुवा असेल. सेंटर/प्रोजेक्ट लीड च्या मुख्य जबाबदाऱ्या म्हणजे फेलो आणि स्टुडन्ट लीडर ना प्रकल्प, नियमित कामे प्रभावीपणे करण्यात मदत करणे आणि दुसरीकडे सिनियर टीम ला कामे कशी चालू आहेत याचे मूल्यांकन, फीडबॅक आणि पुढील धोरणांसाठी आवश्यक माहिती पुरवणे. 

जबाबदाऱ्या

A. Centre Lead म्हणून जबाबदाऱ्या

  1. Setting and Creating Community Demographics & Vision: 

समूहाबद्दल माहिती आणि सामूहिक ध्येये 

– समूहातील एकूण व्यक्ती, लिंग, शिक्षण आणि इतर महत्वाची माहिती –  संकलन आणि गूगल document मध्ये नोंदी 

– समूहातील मोठे व्यक्ती, मुले-मुली, शाळा, शिक्षक यांचा भविष्य, शिक्षण याबद्दल दृष्टिकोन आणि स्वप्न याविषयीचे सर्वेक्षण आणि नोंदी 

– समूहातील स्वप्ने, समज आणि पार्श्वभूमी याच्या आधारावर समुहासाठीची सामूहिक vision बनवणे आणि त्याचा समुहासाठीच्या शालेय आणि शाळाबाह्य कृती-कार्यक्रम नियोजनात उपयोग करणे

  1. Ensuring Facilitation preparedness & skills of all fellows

सर्व फेलोंची वर्गाची तयारी आणि कौशल्ये 

– सर्व फेलोंना प्रकल्प आणि पाठ नियोजनासाठी अभ्यासाची साधने (पुस्तके, लेख, वेबसाईट), student vision, पाठयक्रम समजणे, ऍक्टिव्हिटी शोधणे/बनवणे यासाठी मदत करणे 

– नवीन फेलोंच्या वर्गाचे निरीक्षण करणे आणि अभिप्राय देणे, नेमक्या actions ठरवून वर्गाची गुणवत्ता सुधारण्यासाठी मदत करणे 

– सेन्टर वरील फेलो  चे चेक इन्स घेणे 

– सर्वजण नियमितपणे प्रकल्प आणि पाठ नियोजन करत आहेत याची खात्री करणे 

  1. Community engagement activities monitoring

समूहासोबतच्या ऍक्टिव्हिटी 

– पूर्ण टीम च्या नियमित गृहभेटी होत आहेत याची खात्री करणे 

– गृहभेटी कशा घ्याव्या, गृहभेटीचा उद्देश याविषयी नवीन फेलो ला मदत करणे 

– नियमितपणे आणि गुणवत्तापूर्ण पालकसभा घेणे 

– शाळा नियोजन समितीची बैठक नियमितपणे होईल यासाठी पाठपुरावा करणे आणि बैठकीत सहभाग घेणे 

– मुलांच्या शिक्षणाच्या बाबतीत पालकांची समज आणि प्रयत्न वाढावे यासाठी उपक्रम घेणे 

– जी मुले शाळेत येत नाही त्यांच्या अडचणी समजून ते शाळेत येतील यासाठी उपाय योजना करणे 

  1. Documentation, Feedback and Assessment activities monitoring

दस्तऐवजीकरण, चाचण्या आणि अभिप्राय माहिती संकलन 

– ठरवलेल्या वेळापत्रकाप्रमाणे आपल्या सेंटर मधील सर्व चाचण्या आणि अभिप्राय संकलन वेळेवर होत आहे याची खात्री करणे 

  1.  Any emerging tasks related to your scope of work        

या भूमिकेशी संबंधित नव्याने येणारी कामे 

  1. Submission of a ‘Monthly Progress Report’ on the status of organizational goals that you are responsible for, as listed above.

B. Project Lead म्हणून जबाबदाऱ्या

तुमच्या इंटरेस्ट नुसार खालील पैकी १-२ प्रोजेक्ट ची जबाबदारी घेणे आणि यशस्वीपणे ते प्रोजेक्ट पूर्ण करणे.

  • पायाभूत भाषा विकास साठी – संसाधने शोधणे, फेलो सपोर्ट , Monitoring  (Community leaders – 150 activities list compilation)
  • पायाभूत गणित विकास  (Riyazghar maths plan & classes)
  • प्रगत भाषा आणि बोधात्मक कौशल्य (Cognition) (Stories compilation for Riyazghar)
  • रियाजघर – मुलांना विविध adventures ची ओळख  आणि मदत – coordination & ideas compilation and planning
  • समुदायासोबत सांस्कृतिक आणि प्रबोधन उपक्रम 
  • फेलो अभ्यास साधने – संकलन आणि समन्वय सपोर्ट 
  • सहयोगी संस्थांसोबत समन्वय
  • Fundraising and relationships 
  • Recruitment, HR
  • Alumni Support 
  • Documentation and Research 
  • Assessment and Feedback 
  • Social Media 

अपेक्षित कौशल्ये/अनुभव

  • किमान दोन वर्ष शिकवणे, टिचिंग फेलोशिप चा अनुभव
  • प्रभावी समन्वय आणि संवाद कौशल्य (Proactive communication) 
  • एकाच वेळी वेगवेगळी कामे सांभाळता येणे 
  • परिणाम अभिमुखता (Outcome oriented) 
  • Documentation साधने (Docs, Excel, Forms) सहजपणे हाताळता येणे

इथे तुम्हाला काय मिळेल?

  • सर्जनशील (creative), नाविन्यपूर्ण, अभ्यासपूर्ण आणि शिस्तबद्ध कामाचा अनुभव, ज्यामुळे तुम्ही education leader समृद्ध व्हायला संधी मिळेल 
  • तरुण, समविचारी आणि धमाल टीम सोबत काम करण्याचा अनुभव
  • स्वतःहून वेगवेगळे प्रयोग करण्याला प्रोत्साहन आणि संधी
  • फ्लेक्सिबल सोमवार – आमचा हा विश्वास आहे की आपल्याला आयुष्यात वेळ हा सर्वात महत्वाचा resource आहे. आपल्याला आपले काम करत असतानाच generally आपले मित्र, कुटुंब यासाठी आणि specifically तुम्ही ज्या वयात आहात (२५-३०) तिथे नवीन गोष्टी शिकणे, प्रवास आणि explore करणे ही महत्वाची गरज आहे. त्यासाठी महिन्याचा प्रत्येक सोमवार फ्लेक्सिबल असेल. म्हणजेच सोमवारी ऑफिस ला येण्याची गरज नसेल आणि अगदी आवश्यक असेल तेव्हा काही काम आहोत तिथून करून घेऊ शकतो. यामुळे महिन्यातील दोन आठवडे तीन दिवसाचा विकेंड (शनिवार, रविवार, सोमवार) आणि दोन आठवडे दोन दिवसांचा विकेंड (रविवार आणि सोमवार), ज्याचा उपयोग आपण आपल्या exploration ला, मित्रांना, परिवाराला वेळ देण्यासाठी करू शकतो. (हा नियम काही महत्वाच्या अटींवर सप्टेंबर पासून लागू होईल, अधिक तपशील निवड प्रक्रियेच्या दरम्यान कळवण्यात येतील)

Remuneration

18,000/Month (12,000 base salary + 3,000 traveling allowance + 3000 rent allowance)

निवड प्रक्रिया

इंटरेस्ट फॉर्म – ही संधी तुम्हाला इंटरेस्टिंग वाटत असल्यास कृपया हा छोटासा फॉर्म भरा. हा फॉर्म भरलेल्या उमेदवारांना पुढील प्रक्रियेसाठी कॉल येईल आणि गरजेनुसार अर्ज भरण्याच्या प्रक्रियेत मदत केली जाईल.

पायरी 1 – अर्ज – जर तुम्हाला हा रोल नीट समजला असेल आणि तुम्ही अर्ज करण्यास तयार असाल, तर कृपया हा अर्ज २२ मार्च २०२४ पर्यंत सबमिट करा. आम्हाला तुम्ही दिलेल्या माहितीवर काही स्पष्टीकरण हवे असल्यास आम्ही तुम्हाला टेलिफोनिक संभाषणासाठी विनंती करू शकतो.

पायरी 2 – Pre-work – निवडक उमेदवारांना काही टास्क पूर्ण करण्यास सांगितले जाईल.

पायरी 3 – मुलाखत – निवडलेल्या उमेदवारांना अंतिम मुलाखतीसाठी बोलावले जाईल. अंतिम उमेदवाराची निवड pre-work आणि मुलाखतीमधील कामगिरीच्या आधारे केली जाईल.

काही प्रश्न असल्यास आम्हाला learningcompanions2021@gmail.com किंवा gsbirajdar516@gmail.com वर लिहा.

[/read_more]

Position details in English

Positions – 4

Job type – Full time

Location – Nagpur

About us 

At Learning Companions we are working to create education leaders who work to create effective, engaging and inclusive learning spaces for children from marginalized communities. Our mission is to transform the education landscape of Vidarbha (Maharashtra) in the next 10 years by creating about 150 education leaders through ‘Learning Companions Fellowship’ and supporting and collaborating with another 150 education leaders at different levels in schools, NGOs, government or private spaces. Through this movement, we aim to reach about 20,000 children and develop a generation of learners who are aware of their interests, values and develop a set of skills that will enable them to pursue their passion.

In the process, we will help passionate and talented fresh graduates from Nagpur to develop the set of 21st century skills necessary for solving complex social problems and leading the people and change for creating impact in the education sector. It will enable the youth to find best opportunities for work and create a proud, satisfying career. Being part of learning companions means developing the most relevant skills and opening the doors of opportunities for a brighter future while contributing to a meaningful social cause.

About Role

We want our children to grow on 3 key things:

[read_more id=”1″ more=”Read more” less=”Read less”]

  1. Preparedness to Learn (PTL) – children learn to read fluently, develop critical thinking, problem solving, and other socio-emotional skills which are core learning and life skills. For example, only if I can read fluently, and know how to manage relationship with others, I will be able to successfully survive in a college and study books to be a doctor or a musician
  2. Health – What are the challenges and opportunities around me regarding physical, economical, psycho-social health. For example, our children will learn that they are becoming late to school because of work at home. So they will think together and find solutions, how to complete work more quickly so that they do not miss study.
  3. Adventure – Children identify what they enjoy and how they can build life around it. For example, children are introduced to different sports, arts, professions, and children, while doing all these things, find what they love the most.

We believe that if any child learns the above 3 things well, they will be able to build their life successfully anywhere they want.

To build these things, our ground teachers and community leaders are working through:

  1. Classroom activities and lesson plans
  2. Different projects
  3. Reflection and sharing spaces.

Throughout the year, we do a lot of projects and activities. The key responsibility of a center lead is to ensure all planned activities are executed with excellence, fellows are supported where they struggle and ensure the children and community development objectives are achieved, for the centers assigned to them (Approximately 2 centers and 3-5 fellows). In the Project lead part, you will be assigned to some verticals as per your interest. For example, creating a database of worksheets, managing social media pages of the organization, making a compilation of books, articles on a particular topic etc. Mainly these projects help us in our main student and teacher development activities. You will be responsible for successfully completing these projects.

Responsibilities 

A. Responsibilities as Center Lead

  1. Setting and Creating Community Demographics & Vision: 

Information about the center/community and center/community vision

– Total number of people in the group, gender, education and other important information – collection and records in Google document

– Surveys and records about the future, attitudes and dreams of the adults in the group, boys and girls, schools, teachers and education.

– Creating a collective vision for the group based on the dreams, understanding and background of the group and using it in planning school and out-of-school activities for the group

  1. Ensuring Facilitation preparedness & skills of all fellows

Classroom preparation and skills of all fellows

– Assisting all fellows in finding/creating study materials (books, articles, websites), student vision, curriculum understanding, activities for lesson planning

– Observing the class of new fellows and giving feedback, helping to improve the quality of the class by determining specific actions

– Checking in on center fellows

– Ensuring that everyone, including yourself, is doing lesson planning regularly

  1. Community engagement activities monitoring

Activities with a group

– Ensuring regular home visits by the full team

– Assisting new fellows on how to conduct home visits, purpose of home visits

– Conduct regular and quality parent meetings

– Follow up and participate in School Planning Committee meeting regularly

– To take initiatives to increase the understanding and efforts of parents in the matter of children’s education

– To understand the problems of children who do not come to school and plan solutions so that they come to school

  1. Documentation, Feedback and Assessment activities monitoring

Documentation, tests and feedback information collection

– Ensuring timely completion of all tests and feedback collection in your center as per the scheduled schedule

  1.  Any emerging tasks related to your scope of work        

New jobs related to this role

  1. Submission of a ‘Monthly Progress Report’ on the status of organizational goals that you are responsible for, as listed above.

B. Responsibilities as Project Lead

Taking responsibility for 1-2 of the following projects as per your interest and successfully completing those projects.

  • For Foundational literacy – Finding Resources, Fellow Support, Monitoring; (e.g. student leaders – 150 activities list compilation)
  • Basic Mathematics Development – Activity resources compilation, fellows support (e.g. Riyazghar maths plan & classes)
  • Advanced Language and Cognitive Skills (Cognition)(e.g. Stories compilation for Riyazghar)
  • Riyazghar – Introducing and helping children with various adventures – coordination & ideas compilation and planning
  • Cultural and educational activities with the community
  • Fellow Study Tools – Collection and coordination support
  • External organization coordination 
  • Fundraising and relationships 
  • Recruitment, HR
  • Alumni Support 
  • Documentation and Research 
  • Assessment and Feedback 
  • Social Media 

Expected Skills and Qualifications:

  1.  2 years of any Teaching Fellowship experience
  2. Proactive communication
  3. Experience in driving operations in high pressure, goal driven environments
  4. Experience of having collaborated effectively with a broad range of individuals and groups
  5. Experience and excitement to document learnings and goals 

What do we offer:

  • Highly creative, innovative, rigorous and disciplined work experience that will give you the opportunity to thrive as an education leader.
  • Experience working with a young, like-minded and exciting team
  • Encouragement and opportunity to experiment on your own
  • Flexible Monday – We believe that time is the most important resource we have in life. Generally, in life, spending time with friends, family and specifically at your age (25-20) learning, traveling and exploring new things while doing your work is an important need. For that every Monday of the month will be flexible. That is, there is no need to come to the office on Monday and we can do some work from wherever we are, whenever necessary. This gives us two weeks of three-day weekend (Saturday, Sunday, Monday) and two weeks of two-day weekend (Sunday and Monday) in a month, which we can use to give time to our exploration, friends, family. (This rule will apply from month of September, with some important conditions; you will learn more details during the selection process)

Remuneration

Rs. 18,000/Month (12,000 base salary + 3,000 traveling allowance + 3000 rent allowance)

Selection Process

Interest form – Please fill this quick form if this opportunity looks interesting and relevant for you. Registered candidates will be provided support through the process of application if required.

Step 1 – Application – If you have understood the role properly and if you are ready to apply, please submit this application form by 22nd March 2024. We might request you for a telephonic conversation if we need clarifications on some of the details shared by you.

Step 2 – Pre-works – Short-listed candidates will be asked to complete some tasks.

Step 3 – Interview – Selected candidates will be called for a final interview. Final candidate will be selected based on the performance in pre-work tasks and interview.

Write to us at learningcompanions2021@gmail.com or gsbirajdar516@gmail.com.

[/read_more]